Direktlänk till inlägg 7 januari 2015

2014 ett bra avslut.

Av Paul Persson - 7 januari 2015 10:49

Jul & nyår är över och jag fick de två bästa julklapparna man kunde önska sig 2014. Fick ett positivt besked angående min sjukdom där jag skulle slippa de tunga behandlningarna. Den andra julklappen var att få tillbringa min jul tillsammans med dottern. Till skillnad från andra jular så brukar vi ha det lugnt och skönt utan en massa måsten. Vi tog det som det kom där vi hade all mat inhandlad , klädd gran, massa brädspel och bara varandra. Julafton tillbringade vi på Skansen under dagen för att sedan bara njuta av julefriden på hemmaplan. Som de flesta har förstått så är jag deltidspappa vilket gör att min och dotters tid blir lite kompakt när vi träffas. Dock finns det sällan en massa måsten utan vi har en härlig kommunikation, nära sammanhålling där jag förstår hennes situation på flera sätt då jag också är ett skiljsmässobarn.


Det är inte lätt att ha två av det mesta men jag tror det funkar och det viktigaste är ju kommunikationen i detta läget. Helst utav allt skulle jag vilja ha min dotter alltid men vi är två förtäldrar som självklart vill ha vår dotter lika mycket samt där dottern vill vara hos oss likaså. Det är ju inte dottern som valt situationen utan det är vi vuxna som satt henne i denna situation. Jag tänker på alla de lagstiftare i detta land som sätter upp nya lagar och skall så kallat underlättar för föräldrar och deras förädlraskap men sanningen är den att jag upplever att de flesta lagar gäller för de fräldrar som fortfarande bor ihop där man kan lösa det mesta snabbt. Tänker tex på tredjedelsförslaget av förädlradagarna som en del politiker vill att lagstiftas om dvs, en tredjedel skall mamman ha, en tredjedel skall pappa ha och en tredjedel skall man kunna göra vad man vill med. Detta förslag skulle i teorin fungerar men inte i praktiken med seperarade föräldrar.

 

Dock finns det allt för många fall i Sverige idag där föräldrar använder sina barn som vapen i vårdnadstvister, umgängestvister osv. När jag själv separerade så försökte jag läsa in mig mycket på vad lagarna sa men det var en utmaning. Jag blev satt i en situation där jag ville veta vilka lagar som fanns och hur såg just tvister ut i Sverige. 


Vad är det som gör att vi pappor måste bevisa för samhället att vi är BRA föräldrar? Tror det finns många pappor som känner sig just utsatta och specielbehandlade på många sätt och frågan blir hur många pappor är inte varannan helg pappa? 


Vi pratar ofta om lika rätt oavsett vilket kön du har men efterlever vi verkligen den principen? Det låter bra men hur fungerar det i praktiken. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Persson - 14 januari 2015 15:22

Första åren.   Året var 1971 och jag föddes på Lunds lassarett. Inget ont anandes om vilken verklighet och framtid jag skulle få.       Min pappa var från Grekland och min mamma var från Sverige. Min pappa hade kommit med den stora arbetarvågen u...

Av Paul Persson - 29 december 2014 13:40

Det är måndag och allt känns på något vis så tomt utan dottern. Har varit på sjukhuset och tagit lite prover och under tiden så var tankarna många på mycket men framför allt dottern och vår fina jul tillsammans. Att vara deltidsföräldrer sätter sina ...

Av Paul Persson - 17 december 2014 11:05

Onsdag och det har varit en morgon som det brukar vara de sista onsdagarna. När man går igenom olika händelser i livet så blir det mer eller mindre påtagligt hur mycket en person som alltid funnit där för en betyder på olika sätt. Jag har alltid vari...

Av Paul Persson - 16 december 2014 09:33

Tisdag morgon och natten har varit bra för en gångs skull. Träffade en väldigt god vän igår där vi hade många härliga skratt och pratade om allt med sjukdomar, jobb och nya projekt. Jag blev så rörd av hennes kommentar av att hon varstolt och otrolig...

Av Paul Persson - 25 november 2014 09:51

Familjen är något man får på köpet när du föds. Du väljer inte dina föräldrar utan de väljer varandra där de formar dig som barn utifrån deras värderingar och tankar. Jag vet då jag själv har en dotter som nu är 11 år. Det bästa/sämsta med att vara f...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards