Direktlänk till inlägg 29 december 2014

Historien återupprepas.

Av Paul Persson - 29 december 2014 13:40

Det är måndag och allt känns på något vis så tomt utan dottern. Har varit på sjukhuset och tagit lite prover och under tiden så var tankarna många på mycket men framför allt dottern och vår fina jul tillsammans. Att vara deltidsföräldrer sätter sina spår och speciellt när dottern skall till sin mamma för då känns det tomt. Jag själv hade ju en pappa som bodde i Staffanstorp och som körde varannan vecka c:a 44 mil för att umgås med mig från fredag kväll till söndag kväll. 


Jag kan inte nog beskriva känslan när jag tänker tillbaka på det hur viktig vår tid var tillsammans och jag förstod inte riktigt varför det var som det var. Min mamma flyttade upp till Hyltebruk när jag var c:a 4 år gammal och det utfallet att jag aldrig kunde vara mer hos min pappa är idag förståeligt men det var det inte då. När jag var c:a 10 så hade min mamma träffat en nya man efter en seperation och jag tyckte väldigt mycket om honom men allt var ju nytt samt spännande så det kanske inte var så konstigt. de var nyförälskade och jag fick vara med om många nya saker. En incident gjorde mellan min mamma och min nya styvpappa gjorde att jag som barn ofta gör pratade med den andra föräldern om vad som hade hänt vilket startade en argumentation som sitter hårt än idag för min del. Jag fick vittna i en tingsrätt om jag ville vara mer hos min mamma eller pappa vilket resulterade i att jag inte träffade min pappa på

8 år. 


Denna händelse om mina efarenheter från unga år om den ständiga kampen mellan två vuxna där barn ofta kommer emellan har jag tagit med mig i livet och jag skulle ju aldrig skaffa barn om mitt förhållande kändes osäkert på något sätt. Jag var supersäker på att det var rätt när jag träffade min dotters mamma vilket kanske inte hon var lika säker på. Det ställdes otroliga krav från hennes föräldrar om allt samt att jag lyssnade väldigt mycket på min mamma vilket skulle visa sig vara ett smärre misstag. "Låt nu mamman och dottern få de första månaderna att finna varandra" och jag som såg min mamma som hade fött 4 barn skulle ju ha stor efarenhet av detta skulle jag lita på. Jag var inte så kommunikativ under den första perioden och var ju uppväxt med att man skall inta prata om sina fel och brister utan det var upp till mig själv att lösa det. 


Idag har jag en underbar dotter som tyvärr sitter i samma sits som jag själv en gång i tiden vilket smärtar mig mycket på många sätt. Det där med att åka från en förälder till den andra där man måste tänka på vilka saker som är med osv. Det finns ju många barn som idag är seperationsbarn som har på liknade sätt och det värsta är ju att använda barn som verktyg bara för man inte vill komma överens med den andre föräldern. Tänk så många pappaor som verkligen vill vara pappor för sina barn tillåts inte vara det av mamman då hon ofta anser att hon har rätt i sin sak och hantering. 



Min dotter och jag har en underbar och lättsam kommunikation på flera sätt och den bara stärks för varje dag som går. 

Vi är nog rätt lika och tycker om när saker och ting flyter, man är positiv och inte en massa " du får inte gör så, säg inte det till ngn och därmed lära sig att smyga med saker. 


Att försöka påverkar barn att den andra föräldern inte är bra och ser därmed en massa fel och brister är något jag absolut inte kan stå bakom utan tycker det är fruktansvärt att man inte tänker mer på barnen och deras situation hur en del saker påverkar dem för livet. 


Barn är barn och skall få vara det, de skall få ha båda sina föräldrar på lika villkor med villkorslös kärlek från alla nära och kära. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Persson - 14 januari 2015 15:22

Första åren.   Året var 1971 och jag föddes på Lunds lassarett. Inget ont anandes om vilken verklighet och framtid jag skulle få.       Min pappa var från Grekland och min mamma var från Sverige. Min pappa hade kommit med den stora arbetarvågen u...

Av Paul Persson - 7 januari 2015 10:49

Jul & nyår är över och jag fick de två bästa julklapparna man kunde önska sig 2014. Fick ett positivt besked angående min sjukdom där jag skulle slippa de tunga behandlningarna. Den andra julklappen var att få tillbringa min jul tillsammans med dotte...

Av Paul Persson - 17 december 2014 11:05

Onsdag och det har varit en morgon som det brukar vara de sista onsdagarna. När man går igenom olika händelser i livet så blir det mer eller mindre påtagligt hur mycket en person som alltid funnit där för en betyder på olika sätt. Jag har alltid vari...

Av Paul Persson - 16 december 2014 09:33

Tisdag morgon och natten har varit bra för en gångs skull. Träffade en väldigt god vän igår där vi hade många härliga skratt och pratade om allt med sjukdomar, jobb och nya projekt. Jag blev så rörd av hennes kommentar av att hon varstolt och otrolig...

Av Paul Persson - 25 november 2014 09:51

Familjen är något man får på köpet när du föds. Du väljer inte dina föräldrar utan de väljer varandra där de formar dig som barn utifrån deras värderingar och tankar. Jag vet då jag själv har en dotter som nu är 11 år. Det bästa/sämsta med att vara f...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards